Kako je školstvo u Srbiji odgovorilo na pandemiju korona virusa?

Citanje

Tok 2020. godine ne bi mogli da osmisle ni najmaštovitiji filmski scenaristi. Početkom godine svi su čuli za nepoznati virus u Kini, ali niko nije ni pomislio da će napustiti granice Kine i proširiti se na ceo svet. Širenje korona virusa nije zaobišlo ni Srbiju, u kojoj su se prvi slučajevi obolelih od ove zlokobne bolesti pojavili početkom marta. Kako se zaraza vrlo lako prenosi i širi, vlasti su reagovale donošenjem na snagu vanrednih mera.

Zbog pandemije korona virusa nastava je obustavljena, a đaci i profesori su se po prvi put susreli sa pojmom učenja preko Interneta. Praćenje časova online za većinu je bila velika promena, za koju nisu bili pripremljeni i u kojoj se nisu najbolje snašli. Deo učenika se radovao novom programu, predviđajući da će uživati kod kuće, ali novonastale obaveze su ubrzo obeshrabrile njihove želje. Online učenje je bilo izazov za sve.

Ipak ova godina je najnepogodnija bila za maturante završnih razreda osnovnih i srednjih škola. Upis u gimnaziju zahteva obimno znanje kako bi na prijemnom ispitu bio postignut maksimalan broj bodova. Učenici su ostali uskraćeni za časove koji bi im u mnogome pomogli u usvajanju preko potrebnih informacija.

Kako je tekla online nastava u Srbiji?

Online nastava u Srbiji započela je 17. marta u 8h ujutru. Za učenike osnovnih škola nastava se održavala na kanalu RTS 3, dok su učenici srednjih škola nastavu mogli da prate na platformi RTS Planeta.

Nastavni plan i program nisu bili najbolje osmišljeni. Ministarstvo prosvete je imalo kratak vremenski rok da osmisli metodologiju online predavanja, stoga donekle treba razumeti improvizaciju.

Učenici osnovnih škola su pohađali po dva časa dnevno, a gradivo se više ponavljalo nego što su obrađivane nove nastavne jedinice. Đaci koji su motivisani da nauče više, ovom prilikom su ostali uskraćeni za nova saznanja, koja je najbolje usvojiti kroz živu reč, putem interakcije sa profesorima i nastavnicima. Roditelji i učenici su online predavačima zamerali monotona predavanja, bez zanimljivih detalja i pokaznih vežbi, koja nisu držala pažnju učenika.

Nedostaci online nastave

Pored monotonih časova, učenici su se često žalili i na zadavanje domaćih zadataka, kojih je po njihovom navođenju bilo previše.

Za vreme trajanja online nastave na nacionalnoj frekvenciji, učenici su po završenim predavanjima dobijali domaće zadatke. Domaće zadatke su zadavali i svi predmetni nastavnici iz škola koju su deca pohađala pre vanrednog stanja. Na ovaj način deca su bila preopterećena brojem domaćih zadatakaa, a neretko se dešavalo da iz istog predmeta obrađuju različitu materiju. Ministarstvo prosvete nije uskladilo nastavne programe online predavača i redovnih nastavnika, stoga je često dolazilo do konfuzije.

Đaci su se žalili i na očekivanja nastavnika da dostave sliku praktičnih zadataka (recimo iz tehničkog crtanja), iako tehnike rada nisu učili na časovima u školi. Od učenika se očekivalo da mnoga nova saznanja usvoje sami ili uz pomoć roditelja.

Google učionica je mnoge roditelje slabijeg materijalnog stanja dovela u finansijski nepogodnu situaciju, jer nisu imali laptop ili desktop računar kod kuće. Učenici su se morali snalaziti kako da urade domaće zadatke i pošalju ih profesorima na email.

Još jedan nedostatak državne online nastave, kojeg su učenici postali svesni tokom vanrednog stanja, jeste izostanak interakcije. Na časovima postoji mogućnost interakcije sa nastavnikom, gde se mogu dobiti sva potrebna pojašnjenja. Tokom online nastave ta opcija ne postoji. Učenicima su takođe nedostajali školski drugovi i vraćanje u normalne životne tokove.

Škole koje su se izborile sa izazovom online učenja

Gimnazije su još jednom dokazale zašto od davnih vremena važe za najbolje škole. Upis u gimnaziju učenicima omogućava sticanje obimnih znanja, analitičkog razmišljanja, kritičke svesti i mnoge druge prednosti. Upis u gimnaziju privatnog tipa dodatni je bonus, jer stručno osoblje u svim situacijama daje svoj maksimum, kako bi bili na raspolaganju svojim učenicima.

Uprkos nespretnim pokušajima državnog sistema školovanja da se izbori sa online nastavom, pojedine privatne škole su dorasle ovom zadatku.

Privatna gimnazija Arhimed u potpunosti je poštovala propise u pogledu mera rada, koje je propisalo Ministarstvo prosvete. Iako su mnogi roditelji bili zabrinuti da će učenici olako shvatiti učenje od kuće, nastavno osoblje je insistiralo na intenzivnoj obradi gradiva i tokom vanredne situacije. Stručna služba je bila uvek spremna da pritekne u pomoć, stoga su i nastavnici i deca uspešno sproveli sve svoje zadatke.

Google učionice su se u slučaju gimnazije Arhimed pokazale kao odlična varijanta za učenje novih nastavnih jedinica i ispunjavanje domaćih zadataka. Tehnička podrška nije izostala ni za učenike koji nisu imali računare kod kuće, niti za one koji iz određenih razloga nisu mogli da pristupe računaru.

Iako starija populacija često zamera deci prekomernu upotrebu digitalnih pomagala kao što su mobilni telefoni ili računari, digitalna pismenost je u slučaju pandemije spasila stvar. Upis u gimnaziju je omogućio da većina učenika bude obučena za samostalan rad na računaru, zbog svakodnevnog učenja i razonode na istom.

Zajedničkim snagama učenika i nastavnika gimnazija Arhimed je izvojevala još jednu pobedu, dokazavši timski duh, upornost, posvećnost i predan rad, koji ih generacijama unazad karakterišu.

 

You may also like...

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *