Koje tipove ličnosti otkriva PCM test?

Svakodnevno se dešava da se sa nekim ne razumemo koliko god se trudili da budemo ljubazni, predusretljivi, uvidjajni, teško se prelazi taj kamen spoticanja u komunikaciji i saradnji.

Razlog tim preprekama u komunikaciji su različiti tipovi ličnosti. Već posle nekoliko meseci života formiramo se kao ličnost, beba na različite načine pokazuje kom tipu ličnosti pripada a da toga nije ni svesna. Svako od nas nosi u sebi  šest različitih tipova ličnosti, ali u komunikaciji uglavnom koristimo jedan do dva tipa (tzv. igrača).  Svaki od tih tipova sa sobom nosi mnoge prednosti ali i mane. Način da utvrdite koji  tipu ličnosti preovladava kod Vas  je vrlo jednostavan treba samo da uradite PCM test. 

Šta je PCM test?

PCM (Process Communication Model) test je metodologijakoja služi  da se utvrdi tip ličnosti na osnovu analize ljudskog ponašanja. PCM test je trenerski alat koji NASA koristi još od sedamdesetih godina prošlog veka kako bi pomogla svojim članovima da bolje  razumeju sebe i druge i tako unaprede komunikaciju, ali i značajno utiču na razvoj ličnih snaga ličnosti. Još od sedamdesetih godina prošlog veka NASA koristi alat kojim omogućava zaposlenima u velikim kompanijama da bolje razumeju sebe i druge, koriste razultate PCM testa kako bi unapredili komunikaciju i dali smernice kako da se dodje do pravog cilja u komunikaciji.

Razlika u komunikaciji otkrila šest različitih tipova ličnosti

 Komunikacioni kanali se razlikuju u zavisnosti od tipa ličnosti, a to je još davne 1971. utvrdio klinički psiholog Taibi Kahler. Prema tim razlikama u komunikaciji utvrdio je da postoji šest tipova ličnosti. U zavisnosti od strukture ličnosti u svakome od nas krije se šest različitih tipova koji su zastupljeni u različitom procentu i sa različitom snagom. Tih šest tipova su naši igrači u komunikaciji koje u zavisnosti od vrste  i načina komunikacije izbacijumo na teren, odnosno uključujemo u komunikaciju. Neke od tih šest tipova ličnosti više koristimo u komunikaciji a neke uopšte ne uključujemo u komunikaciju. PCM test je trenerski alat koji treba da pomogne da se u svakoj sekvenci komunikacije upotrebi najkorisniji igrač (svih šest tipova ličnosti). Kako bi postigli što bolju komunikaciju, klijenti se oslanjaju na rezultate PCM testa koji otkriva koji je njihov preferentni stil u komunikaciji: mislilac, harmoniser, persister, buntovnik, maštalav i promoter.

Kako  PCM test izdvoji dominantan tip ličnosti?

Psiholozi koji se bave tipologijom ličnosti kažu da ličnost treba da zamislimo kao kuću a  da su spratovi te kuće tipovi ličnosti kojisu drugačije poredjani kod svakoga od nas. Prizemlje te kuće je genetski tip ličnosti, prvi tip ponašanja. Ostali tipovi ponašanja poredjaju se do sedme godine života. PCM test odredjuje koji je od šest tipova ličnosti najomiljeniji, na koji se tip najviše oslanjaju i za koji misle da ih nikada neće izneveriti. Tip ličnosti koji se najčešće čuje u komunikaciji je onaj koji je u prizemlju naše kuće ličnosti. On se prepoznaje po rečima koje koristi, po gestovima, facijalnoj ekspresiji i energiji koju koristi u komunikaciji. Odgovorima na niz precizno i dobro osmišljenih pitanja koja su osnova PCM testa lako će se ustanoviti koji tip ličnosti je taj koji dominira.

Jače i slabije strane svih šest tipova

PCM test prepoznaje šest različitih tipova ličnosti: mislilac, harmonizer, maštalac, persister, promoter i buntovnik. Osobe koje u bazi svoje ličnosti imaju mislioca oslanjaju se na činjenice i informacije a njihova jača strana su logika, sposobnost organizacije, odgovornost i odlična sposobnost  planiranja. Ovaj tip ličnosti poznat je po jasnom i logičkom rasudjivanju, ali pod stresom postaju pravi „kontrol frik“, perfekcionista i gube kontrolu u komunikaciji. Osobe  koji u svojoj bazi imaju harmonizera oslanjaju se na osećanja i teže toplini u odnosima. U komunikaciji su prirodni, empatični i ostvaruju harmoniju sa drugima. U stresnoj komunikaciji su skloni da naprave greške kako ne bi bili odbačeni, njihova osnovna potreba u komunikaciji je potreba za prihvatanjem njihove ličnosti u potpunosti, uključujući i čulne osećaje. Kako bi harmonizeru bilo prijatno u komunikaciji on traži udobno mesto, gde može da oseti toplinu i srdačnost. Osobe koje imaju persistera u bazi vole da komuniciraju kroz razmenu ideja i uverenja. Vrlo su posvećeni svojim principima, idejama, pronicljivi su i traže zainteresovanost u komunikaciji posebno za njihove stavove i mišljenje. U stresnim komunikacijama su vrlo kritični i postaju tvrdoglavi u odbrani stavova. Osobe sa maštaocem u osnovi ličnosti su posvećene sebi, njihova osnovna potreba je samoća. Njima treba vreme i prostor samo za njih koje će provesti u miru, ne sude drugima, imaju izraženu imaginaciju i vizuelizaciju. U stresnim komunikacijama se zatvaraju kao školjka. Promoteri su ličnosti takmičarskog duha koji u komunikaciji vrlo brzo privlače pažnju. Lako se prilagodjavaju komunikaciji, ali pod stresom znaju da budu nestrpljivi. Buntovnici na situacije i ljude reaguju inpulsivno. Njihova najjača sposobnost u komunikaciji je da sve okrenu na šalu i da unesu entuzijazam i kreativnost u komunikaciju.

You may also like...

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *